Mr.Nuffnang sayer!!

SweeTy..

Tuesday, September 8, 2015

kamu yang sepak, aku yang sentap..

Assalamualaikum..
^_^

Korang ada jenguk ke sini lagi ke? Frankly speaking aku mmg tak jenguk pun.. Bukan lupa tapi macam tak terkeluar idea nak meraban tu even di hati dan otak ini penuh dengan cerita..Ada jugak janji yang masih tertangguh utk ditunaikan di sini.. Maaf bebanyak..Anggapla mood menaip aku terbang ke Frankfurt yee..Hihihi!

Haaaaa…Korang tahu apa yang membawa aku ke sini hari ni?

FRUSTRATION!!

Hari ni di dalam kepenatan yang di luar kawalan, mata aku terpandang beberapa orang kids membaling dan mencampak bag di tengah hujan.. Tak cukup dibaling, di sepaknya bag yang berisi buku tu..  ILMU TU!!!  Tak pernah sapa cakap ke? Sedih and rasa marah yang teramat la aku ni..Terus akak ni bertukar jadi monster tau!!

U never know me kids!! U should know some of my friends selalu ejek aku “skema”.. Orang yang setakat hi hi bye bye dengan aku maybe akan nilai aku as orang yang main redah aje.. Tapi orang yang  betul-betul kenal aku tahu mmg aku jenis yang agak skema..Thats why hari ni aku marah!! And I am very sure dalam hati korang berbakul agaknya “pujian” utk aku.. 

Dari kecik, aku diajar sayangi buku.. Jangan langkah buku.. Buku jangan diletak di atas lantai sesuka hati..
“Kak mie, tak baik letak buku atas lantai gitu..”..” Kaki tu tak baik letak kat buku”.. Itu yang ma and abah selalu ingatkan time aku kecik.. Sekarang, ayat yang sama utk adik aku pulak and Alhamdulillah melekat jugak di kepala dorang..

Masih terngiang-ngiang di telinga ini kata-kata seorang motivator yang datang ke sekolah aku di zaman kanak-kanak dulu..
“ Buku ni ilmu.. belajarlah sayang buku kita.. Cuba peluk buku tu setiap kali lepas baca. Nanti buku tu  sayang kita.. Ilmu pun senang je nak masuk..”

So, utk korang aku harapkan korang hormatlah buku-buku korang tu.. Utk parents, jangan sepenuhnya harapkan guru anak-anak kalian semata-mata.. For me, itu pun dikira as adab.. Takkan nak anak beradab dengan orang je kan.. Dan I am very sure yang kanak-kanak ni mula kenal buku dari baby.. Sah-sah la dari rumah kan? So, why not ajarkan dari kecil lagi adab dengan buku ni.. Baru la pepatah “melentur buluh dari rebung “ tu nampak tak sia-sia dicipta.. Sape tahu ni salah satu cara anak-anak lebih pandai menjaga buku.. Tak de la umur 12 tahun pun masih ada masalah hilang buku.. Tak pepasal cikgu tu nak kena pi check satu-satu meja kat kelas nak cari buku tu kan..

kita tak pernah terfikir benda ni kan sebab kita mungkin bukan orang yang diminta utk mencari buku anak-anak yang hilang.. So, sila bayangkan bila ada parent yang mintak carikan buku anaknya yang hilang.. the best part is kekadang buku tu bukan subjek kita pun.. sampai satu tahap kita kena pi check bawah meja and laci sorang-sorang.. End up, buku tu kita jumpa dalam tong sampah dan dibuang sendiri anaknya sebab dah dikoyak-koyaknya.. agak-agak apa rasa?

So, moga kita lebih sayang buku kita..
Ilmu kita..
Juga our Guidelines..
AL-QURAN..

Jumpa lagi..




♥ Thanks For Reading ♥

javascript:void(0)

0 comments:

Post a Comment

Mr. Nuff

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...