Mr.Nuffnang sayer!!

SweeTy..

Tuesday, December 6, 2011

Berdikari & Matang: Bagaimana kita menilainya?

Macam siyes je skali pandang tajuk aku tu... Hehehe!! Aku terpikir tajuk tu ble dgr ade org cakap" awak ni tak matang la..macam budak-budak"..Tak pun ayat yang bunyi die macam  ni " Berdikari la cket..sume nak arapkan org".. Ke korang nak ayat yang lg menyentap ? erm...aku pun tak de idea ayat cmne...better tanye org yang pandai menilai tu...hehehe!! 



cmne ye kite menilai tahap kematangan dan berdikari seseorg itu? Adakah sekadar melihat pada saiz fizikal? Atau melihat pada perwatakan? Adakah apabila dia sering ditemani family ke mana pergi bermakna die jenis bergantung pada org lain? tak pun org yang serius saje yang matang n berdikari? Hahaha!!! Lawak gak kalu menilai seperti itu.. Dan kalu keluar seorang itu maksudnye matang? Ataupun kalu suke mengadu itu maksudnye manja, tidak berdikari dan memendam perasaan sampai menyusahkan org dikira berdikari? Adoii...falsafah zaman mane la yang dicedok ni?

Me as layman, rasenye tidak adil menilai seseorg itu tanpa melihat macam mane background seseorg kerana faktor persekitaran dari kecil sgt-sgt memainkan peranan..Fahamilah diri org lain seperti mane kita meminta difahami..Dan sebagai yang matang, tunjukkanlah kematangan dan betapa berdikarinya kita..Bukan hanya pandai menilai tetapi diri sendiri ke laut.. Berfikir la dlu sebelum bertindak seperti mana yang sering kita war-warkan..Tak gitu Kak Rock? Jgn propa je lebih...hihihi!!



Jom sesame tingkatkan diri..jgn lari dari masalah..jgn lari dari tanggungjawab.. Jgn cuba-cuba nk commit suicide..Bukan dapat dosa je..kalu nyawa panjang, dapat rase sekali duk dalam bilik besi..Dan jgn berani menggalas batu kalau setakat galas kain baju pun dah bising..



ok,Renung-renungkan!!

♥ Thanks For Reading ♥

javascript:void(0)

1 comment:

Mr. Nuff

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...