Mr.Nuffnang sayer!!

SweeTy..

Friday, June 13, 2014

Aku Susah Tapi Dia??

Assalamualaikum sume..
Aku baru lepas berhibernasi ni..
Tu yang baru muncul..
Heheheh!!
Actually I have a story to share with u…
Tu diaaaaaaa!!
Lepas berhibernasi je terus speaking mat saleh gitu…
^_-

11 Jun 2014..

“Kak, flight kak pukul 2.45.. Pukul 1 kita gi la airport..”
“Beres..”
So, lebih kurang pukul 1.30 petang baru gerak pi KLIA..
Ini ke yang dipanggil janji melayu?
Alaa..rumah mak cik aku dengan KLIA tu lebih kurang 10 minit je pun…
Memandangkan aku ni dah besar panjang, adik aku hantar aku tepi jalan je..
Ops!! Maksud aku jalan depan pintu KLIA la..


This is KLIA..

Lepas tu pesanan penaja cam biasa…
“Kak, pegi dekat kaunter B17.. Kalu tak de tiket, call la..”
Yezza.. mode standby cam biase laa…
B17..

Menapak la aku ala-ala lipas kudung ke kaunter B17..
Dengan barang penuh di troli..
Maklumlah, baru balik bercuti kan…
Eh.. nak tahu aku bercuti ke mana?
Tunggu lenkali aku update plak…

“ Nak gi mana?”
Terengganu..
 Itinerary receipt and IC aku serahkan..
“ Ada kosong lagi ke?”
“ Ada tapi dekat system ni awak punya status tiket dah digunakan..”
“ Hah?? Camne plak jadi gitu? Saya tak guna pun lagi..”
Ayaaaaaarkkkk!!!
Blur sekejap…

“ Owh.. baru ni saya ada ke Sarawak and saya tersalah kasi receipt tu dekat kaunter sana.. Ke sebab tu tiket saya kira dah digunakan?”
Eh.. Terbocor rahsia plak!!
“ Erm.. awak pergi tanya kat kaunter tiket sana.. Nanti datang balik sini.. Sempat lagi ni..”
“ Ok..”
Sangat berhemah kan aku?
Sebab yang jaga kaunter tu pun ensem jee..
Ada kaitan ke?
Hehehe!!

Sekali aku pi kt kaunter, panjang la plak orang tengah beratur…
Tetiba..mulut terase ringan nak bertanya..
“ Tengah queue ke?”
“ Tak laa… Kena amek nombor dulu..”
Adoyaiiiii…apa susah sangat ni…
Aku dah la nak cepat..
Ok..amek nombor…
Mak oiiii..
Lambat lg turn aku ni..
Dengan selambernya..
“ Boleh tak bagi saya nombor lain? Saya kena cepat ni..”
Hehehe!!

Sementara tunggu turn, aku layan sembang dulu dengan sorang kakak ni..
Rupanya dia dah tunggu setengah jam dah..
Aku plak boleh selamber mintak nombor lain sebab nak cepat..
Hehehe!!
Tetibe..
“ Tu number U dah panggil.. Pergi cepat.. Tinggal je barang U… Nanti I jaga..”
When strangers are like friends…
That’s why tak boleh sombong sangat ye korang..

“Tiket U dah digunakan kalu ikut status kat system ni..”
“ Tapi I tak guna lagi.. Camne ni?”
“  U kena bayar untuk tiket lain la..”
“Hah???? Dah tak guna lagi, takkan nak kena bayar lain plak..”
“ Jap yee..”
Selepas menunggu dengan penuh kesabaran untuk beberapa minit..
Dapat jugak receipt yang baru…
Maybe ade kesilapan kt system tu…

Berlari aku ke kaunter B17..
Nak amek boarding pass and check in bagai..
Alaa…tak dapat nak check in kat org ensem tadi..
Kaunter die ada org..
Sudah la Mimie..
Ko ni nak balik Terengganu ke tak nak?
Hehehe!!

My boarding pass..

Nampak tak bertapa susahnya aku nak dapatkan sekeping kertas ni?
Dah la sesorang je..
It's ok..
Cool je tau!!

Dah check in sume..
Berlenggang plak aku ke gate A7..
Ngape la asik dapat gate jauh ni..
Siyes lenguh nak jalan..

Sempat tengok dorang masukkan luggage..
Eh..nampak cam kapal baru jee...
Hati mula tersenyum riang..

Tapi.. 

Jangan disangka yang lama itu tak bagus..

Safely landed..

Akhirya selamat sampai..
Dalam 40 minit je kot terbang..
Keluar je dari plane tu..
“ Ma, Kak Mie sampai dah ni..”
“ Sampai dah? Tunggu la kejap yee..Ma tengah beli barang jap ni..”
Menapak la aku ke pintu sambil tunggu parent aku datang amek..
  
Tetibe..
Datang one guy duduk sebelah aku..
Pastu nampak die bangun and pi speaking dengan seorang perempuan..
Dia nampak lost sangat…

Eh….

Pasukan Tteam plak baru sampai..
Korang kalah kan semalam?
Tak pe.. adat la tu..
Kali ke 2 ni jumpe coach korang, Azrai Khor kt airport ni..
Hihihi!!

Sambil melayan perasaan kat kerusi sebelah mesin air…
That guy yang nampak lost tu datang balik duk sebelah aku..
Pastu mula bercakap dengan aku..
Muke cam melayu..
Tapi speaking bagai..
Erm..slang pun bunyi lain ni…
Owh.. Philiphine mari rupanya…
Aku rase die lebih kurang aku je kot umurnya..
Lupe plak nak tanye umur die..
Tapi katanya aku nampak lagi muda dari usia sebenar..
Ouch..
Terus tersipu-sipu ayam aku..
^_^

Bila dah bersembang, baru la aku tahu rupa-rupanya bag die tertinggal kat KLIA..
Dia dari Singapore and transit di KL..
Datang Terengganu sebab die akan ke offshore esok pagi..
Aku pun tak tahu camne boleh tertinggal..
Sebab aku tak pernah merasa pengalaman transit bagai ni..
Aku pun suruh la die pi kaunter MAS tanye..
Katanya dah pegi..
And bag dia akan dihantar malam ni..
MAS akan hantar terus ke hotel die..
Tu je ke prob die?
Ada lagi....

Dia langsung tak tahu sapa yang akan amek die kat airport tu..
Hotel mane die kena stay pun dia tak tahu..
Sume barang die dalam bag..
Yang ada dengan dia hanyalah passport and surat company yang suruh die pi ke offshore..
Kalu takde jugak identity sume tu, mau lagi haru..
Mesti rase not belonging to mane-mane negara kan..

Phone die ade tp tak boleh nak guna..
Dia tak tukar lagi ke no Malaysia..
 Die langsung tak ada duit Malaysia..
Money changer plak tak ade kat airport tu..
Aku offer nak kasi duit kat dia tapi dia tak nak..
Katanya tak desperate lagi..
Sebab simcard tak dijual di airport..
Nak online?
Wifi tak disediakan di situ...
Maybe satu komputer patut disediakan di situ untuk online..
Korang nampak tak kesusahan dia??
Dah la ini first time die ke Terengganu..
Alone ok!!
Even alone is not a crime..

Tapi..
Ngape die datang stori kat aku yee..
Agaknya muka aku ni memang ada nampak tulisan ‘ May I help u?’ kot..
Hihihi!!
Aku pun try la contact no company yang ade kat surat die tu..
Malangnya, tak berjawab...
Last-last, aku send mesej dekat no staff die kat Singapore..
Tup..tup..
oh!!
Ma and abah dah dtg to pick me up..
 "Sorry Vincent..
Got to go..
Will wait good news from U..
Bye..."

Tak sampai beberapa pusingan tayar kereta aku berpusing, aku dapat call..
Oh My phone!!
Call utk Vincent..
Cepat-cepat abah aku berhentikan kereta and aku berlari masuk airport cari die balik..
Dapat la die bercakap dengan orang tu..
" Thanks Mimie"..
Sambil tepuk bahu aku..
I know u appreciate it kan?

Sekarang..
Korang rase sape lagi susah?
Harus la die kan?
Korang mesti akan cakap..
Nasib baik lelaki..
Kalu perempuan...
Whatever it is, aku dapat rase die stress..
Body language die nmpk tak cool..
Even aku tak bercakap lagi dengan die, first impression dah boleh buat yang die tengah lost..
Sape tak cuak..
This is Malaysia, our country..
Not Philiphine, his country...

So, aku sembang kosong je la dengan dia..
Cerita pasal kerja...
Something yang lucu..
Sebab aku teringat seorang kaunselor utk kes MH370 pernah mengatakan..
" Perkataan sabar tak boleh digunakan untuk keluarga mangsa MH370 kerana kita tak tahu berapa banyak dah kesabaran mereka utk menghadapi kehilangan itu.."
So, tak kan aku nak suruh die bersabar lagi sedangkan aku tengok die dah mampu bersabar...

Korang rase aku baik ke sebab tolong die?
Bagi aku bukan masalah baik ke tak..
Just the value of humanity..
Put yourself in his shoes..
Korang pikir la sendiri...
Dan jangan la terlampau sombong...

My temporary job in KLIA few years ago.. 
Love it sooo muchhhh...

Ok..
Till see u again..
Wait for my next story..

p/s: Still terkilan sebab terlupa nak kasi dia duit.. Kot dia nak beli makanan..

♥ Thanks For Reading ♥

javascript:void(0)

2 comments:

  1. Baik ngat along kawasan kite ni. Memang along kawasan sejati la. Ngeeeeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha!! Along kawasan kena jadi superwoman la gini...

      Delete

Mr. Nuff

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...