Mr.Nuffnang sayer!!

SweeTy..

Saturday, March 15, 2014

Malaysian Hospitality..~MH370~

Assalamualaikum..

Seminggu selepas MH370 dilaporkan hilang...
Seminggu jugak tv asik dengan kisah MH370..
Yang penting seminggu jugak kita sume duk berteka-teki...
Mana pergi MH370...

8 MAC 2014..
Disaat cerita kehilangan ini disebarkan di FB minggu lepas, aku di Kelantan..
Jalan-jalan cuci mata bersama kawan-kawan...
Mula-mula tertanya tanya jugak..
" Dorang reka cerita lagi ke ape ni.."
Nak sahkan cerita, terus aku tanyakan adik aku..
Ngape tanya adik aku??
Eh..Bukan sebab adik aku bomoh tau!!
Takdenya nak ada tikar zamzam ala kazam pulak adik aku tu..
Tapi..
Sebab adik aku adalah salah seorang staff MAS yang terlibat dengan engine bagai tu...
Bila adik aku sahkan kebenaran berita tu....
Bedebuk!!
Terus aura kesedihan berjaya menembusi aku...
So..
Utk kengkawan yang katakan aku berhati kering, tak berperasaan...
Korang memang salah..
Aku memang sering abaikan rase sedih..
Tapi tidak untuk kali ini..

Bermula dari saat itu satu persatu cerita yang keluar..
Satu persatu pihak kita salahkan..
Aku?
Hari -hari bertanyakan adik aku...
Terpaksa dia terangkan sistem Boeing 777 pada kakak yang know nothing pasal tu..
Tu belum masuk lagi soalan-soalan menguji minda dari aku..
Sampai adik aku pun dah naik penat nak jawab soalan aku tu..
Siap cakap macam ni dah..
" Kak tunggu je la berita dalam tv nanti..."
Ni sume korang punye pasal..
Bercerita mengalahkan pakar..
Menulis macam korang plak yang bawak plane tu..
Serious aku kagum dengan cerita korang!!
Tapi dalam terlampau mengejar kekreatifan tu, korang terlupakan perkataan sensitiviti...
Belum jumpe ape-ape, korang cakap terhempas la, meletup laa...
Please laa...
Ibu yang hilang anak kat supermarket pun meraung bagai nak rak..
Ni kan plak yang kehilangan anak yang tak tahu status..
Tadi hantar tersenyum riang..bersalam..berpeluk... penuh dengan pesanan..
Tetibe anak hilang tanpa berita..
Hilang di udara ok!!
Bukan hilang atas daratan yang sume orang boleh tolong carikan..

Tetibe ko nak cakap MAS ni entah pape plak..
Siap cakap Crew die tak berdisiplin..
Yang lagi haru sesetengahnya tu pijak lantai kapal terbang MAS pun tak pernah...
Inikan plak kokpit die..
Korang tahu ke sistem Boeing 777?
Tak tahu?
Good!!
Diam lagi bagus kot..

Kali terakhir aku fly adalah...


Korang tahu apa aku rasa time tu?
Rimas..
Sebab setiap masa aku ditanya apa lagi yang aku nak..
Air yang aku tak habis pun crew tu datang tanya aku..
Kenapa tak habiskan?
Air tak best ke?
Nak tukar air ke?
Kasi aku towel panas la...towel sejuk laa...
Senyum tak yah cakap laa....
Yang paling best dorang tahu nama aku...
" Cik Nurul.."

Makanan tak best?
Ok...
Sampai leni aku teringin lagi kek dorang...
Sedap....

Nak mintak dilayan camne lagi..
Takkan sampai nak mintak suapkan makan kot..
Korang dah patah tangan ke??
Pfttttttt....

Dan aku nak cakap sepanjang naik MAS aku tak pernah lagi dilayan mcm acuh tak acuh...

Antara yang masih dalam simpanan..

Pasni aku nak mintak dorg tapaukan aku nescaffe ais plak...

 satu ketika dahulu...

Mana kamu yee...

Bring us safely..

Safety...Service.. Appearance..

So...
Kat sini aku nak mintak tolong korang sume..
Bukan tolong carikan sebab aku tahu korang tak mampu...
Tapi...
Tolong hentikan reka cerita dan sebarkan cerita yang tak pasti..
Tolong hormati keluarga sume mangsa..
Dan paling penting...
Tolong doakan keselamatan sume penumpang dan kapal MH370....

Menunggu kepulanganmu MH370

Let us..

Till meet again..

p/s:Tolong doakan ma abah and adik aku yang akan menunaikan Umrah..
Dan kali ini dengan BOEING 777 akhir bulan nanti..
Sorry for being emotinal...






♥ Thanks For Reading ♥

javascript:void(0)

0 comments:

Post a Comment

Mr. Nuff

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...